- Back to Home »
- Softskill , Tugas , Universitas Gundarama »
- Masalah Sosial
Posted by : Reyn
Jumat, 15 November 2013
A. apa itu masalah?
Masalah adalah kesenjangan antara mimpi dan realita. Artinya apa yang dicapai
tidak sesuai dengan apa yang dicita-citakan.
B. pengertian masalah dan masalah sosial
Masalah
adalah sesuatu hal atau kejadian yang membuat langkah kita terhenti atau
tersendakuntuk beberapa waktu dan harus menyelesaikan hal tersebut sebelum
mampu untuk kita meruskan apa yang tadinya tersendak!. Banyak orang masih
bingung dengan masalah itu sendiri, sehingga membuatnya selalu merasakan
masalah, padahal mungkin itu bukan suatu masalah.
masalah
sosial adalah suatu ketidaksesuaian antara unsur-unsur kebudayaan atau
masyarakat, yang membahayakan kehidupan kelompok sosial. Jika terjadi bentrokan
antara unsur-unsur yang ada dapat menimbulkan gangguan hubungan sosial seperti
kegoyahan dalam kehidupan kelompok atau masyarakat.
C. jenis-jenis masalah sosial
Masalah sosial dapat dikategorikan menjadi 4 jenis
faktor, yakni antara lain:
1. faktor Ekonomi: kemiskinan, pengangguran,
dll.
2. faktor Budaya: perceraian, kenakalan remaja,
dll.
3. faktor Biologis: penyakit menular, keracunan
makanan, dsb.
4. Faktor Psikoogis : penyakit syaraf, aliran
sesat, dsb.
5.
D. Salah satu masalah soaial dan cara mengatasinya
Ø kenakalan remaja
Cara Mengatasi Masalah
Perbincangan
mengenai keruntuhan ahklak remaja adalah berkisar isu pelajar remaja. Strategi
mengatasi masalah seharusnya ditumpukan pada golongan remaja ini. Berikut
beberapa saranan:
1.
Peranan ibu bapa adalah amat penting dalam memberikan perhatian yang
serius terhadap anak-anak mereka. Ibu bapa mestilah memperhatikan setiap
gerak-geri atau pergerakan anak-anak mereka. Ibu bapa hendaklah sentiasa
mengetahui dan mengenal pasti masalah yang dihadapi oleh anak mereka serta
sanggup meluangkan masa untuk mengatasai masalah tersebut. Ibu bapa juga
seharusnya mengetahui rakan-rakan anak mereka dan sentiasa memastikan anak-anak
mereka berkawan dan bergaul dengan mereka yang mempunyai kedudukkan moral yang
baik. Selain itu ibu bapa hendaklah menghabiskan sebahagian daripada masa
seharian bersama anak-anak mereka dengan memberikan keyakinan, keberanian,
mewujudkan sikap positif terhadap masalah, emosi dan keputusan. Selain itu
tingkatkan penghayatan anak-anak terhadap agama, nilai-nilai murni, motivasi,
melatih anak cara bersopan, prinsip-prinsip akauntabiliti, tepati janji,
berketerampilan, menunjukkan keperibadian yang mulia, amanah, sanggup menerima
kelemahan diri serta meneroka potensi anak. Ibu bapa hendaklah menjadi role
modelkepada anak.
2. Pendekatan
akademik. Ini boleh dilakukan dengan menambahkan aktiviti-aktiviti berteraskan
akademik dan separa akademik seperti kegiatan ko-kurikulum di sekolah.
Begitu juga dengan perubahan-perubahan teknik-teknik pengajaran seperti penggunaan
komputer, video, bantuan alat pandang dengar dan teknik pengajaran luar kelas.
3. Mewujudkan
sistem perundangan di sekolah. Peruntukan undang-undang di peringkat
sekolah boleh menimbulkan rasa takut di kalangan pelajar sekolah, di
samping mengurangkan beban dan tanggungjawab pihak sekolah dan pihak ibu
bapa dalam pengawasan disiplin.
4. Penguatkuasaan
Undang-Undang oleh pihak berkuasa seperti polis. Bidang kuasa polis yang sedia
ada perlu digunakan oleh pihak pentadbir sekolah dalam mendisiplinkan
pelajar-pelajar. Pihak pentadbir hendaklah mengambil kesempatan dengan merujuk
masalah pelajar ini kepada pihak polis.
5. Langkah-langkah
pencegahan yang bersesuaian hendaklah diadakan seperti kaunseling di peringkat
sekolah. Kaunseling di peringkat sekolah adalah penting dalam membantu remaja
mengatasi masalah mereka. Program ini akan lebih bermakna sekiranya
kaunselor-kaunselor yang berkelayakan dan berpengalaman dilantik dalam
memantapkan pelaksanaan dan keberkesanan kaunseling tersebut.
6. Persatuan
Ibu Bapa dan Guru (PIBG) perlulah memainkan peranan yang penting. Pertemuan
yang lebih kerap antara ibu bapa, penjaga dan guru perlu diadakan khasnya bagi
pelajar-pelajar yang bermasalah. Ibu bapa seharusnya menerima teguran daripada
guru dengan sikap terbuka dan positif. PIBG jangan lah jadi umpama “KUCING TAK
BERGIGI, TIKUS LOMPAT TINGGI-TINGGI.